Παρασκευή 13 Σεπτεμβρίου 2013

Γεμιστά Μαμάνας






Η συνταγή που ακολουθεί είναι η συνταγή της γιαγιάς μου, την οποία όλα τα εγγόνια φωνάζουμε ‘Μαμάνα’ (στη γλώσσα της οικογένειας αυτό σημαίνει μεγάλη μαμά, γιατί η γιαγιά μου ήταν 36 χρονών όταν γεννήθηκε ο ξάδερφός μου. Ωστόσο, δεν ξέρω αν η λέξη αυτή υφίσταται). Η Μαμάνα μας, λοιπόν, είναι μια εξαιρετική μαγείρισσα, καθότι τελειομανής σε όλα της. Επέλεξα τη συγκεκριμένη συνταγή, γιατί έχει κάτι το ιδιαίτερο. Εκτός από τις ντομάτες και τις πιπεριές, που είναι η συνηθισμένη συνταγή, η γιαγιά μου γεμίζει και μελιτζάνες και κολοκυθάκια, κάτι το οποίο δίνει πολύ ιδιαίτερη γεύση στο φαγητό (αν και το κάνει λίγο πιο μπελαλίδικο ως προς την προετοιμασία…). Το πιάτο αυτό μου θυμίζει τα καλοκαίρια μας κι ελπίζω να το απολαύσετε όσο κι εμείς!


Υλικά
5 μελιτζάνες στενόμακρες
6 ντομάτες μεγάλες
5 πιπεριές
3 κολοκυθάκια μεγάλα κομμένα στη μέση
½ κιλό κιμάς μοσχαρίσιος
1 φλιτζάνι του τσαγιού ρύζι κίτρινο, για πιλάφι (πλυμένο)
3 κρεμμύδια μεσαία τριμμένα
Μαϊντανός (περίπου μία χούφτα)
Χυμός ντομάτας (το εσωτερικό από τις 6 ντομάτες αρκεί αν είναι ώριμες και μεγάλες)
Λάδι
Αλάτι, πιπέρι

Προετοιμασία και εκτέλεση

  • Καθαρίζουμε τα λαχανικά. Τις ντομάτες και τις πιπεριές με τον κλασικό τρόπο. Τα κολοκυθάκια, αφού τα ξεφλουδίσουμε, τα κόβουμε στη μέση και αφαιρούμε το εσωτερικό τους με το ειδικό εργαλείο ή με ένα κουταλάκι. Δεν αφήνουμε πολλή «σάρκα», για να ψηθεί καλά και να ροδίσει. Το δύσκολο είναι το καθάρισμα της μελιτζάνας, γιατί η γιαγιά μου το κάνει με έναν αρκετά ιδιαίτερο τρόπο. Θα προσπαθήσω να το περιγράψω, αν και νομίζω ότι το αποτέλεσμα θα είναι παρόμοιο, αν οι μελιτζάνες καθαριστούν με τον παραδοσιακό τρόπο, όπως στο παπουτσάκι. Η γιαγιά μου κόβει τη μελιτζάνα από τις δύο άκρες (το κοτσάνι και το κάτω μέρος) και στη συνέχεια την ξεφλουδίζει από τέσσερις μεριές σε σχήμα σταυρού, κόβει, δηλαδή, τέσσερις λωρίδες αντικριστά. Έπειτα, κόβει τη μελιτζάνα σε σχήμα σταυρού, χωρίς όμως να κόψει τις άκρες. Το πιο δύσκολο είναι το επόμενο στάδιο, όπου κόβει τη σάρκα της μελιτζάνας, χωρίς όμως να σκιστεί το επάνω ή το κάτω μέρος. Το αποτέλεσμα είναι ότι η μελιτζάνα γίνεται σαν καλαθάκι, το οποίο σκεπάζεται με τις επάνω λωρίδες. Δεν μπορώ να το περιγράψω πιο κατανοητά, αφού κι εγώ το έμαθα μετά από αρκετά ‘ιδιαίτερα’ με τη γιαγιά. Ωστόσο, μην αποθαρρύνεστε· όπως ανέφερα και προηγουμένως, καθαρίστε τις μελιτζάνες με τον κλασικό τρόπο (κόβοντας στη μέση και αφαιρώντας λίγο τη σάρκα).
  •  Το εσωτερικό από τις μελιτζάνες και τα κολοκυθάκια, το κόβουμε σε μικρά κυβάκια, τα οποία στη συνέχεια τα τοποθετούμε στο ταψί, ανάμεσα στα γεμιστά. Η γιαγιά μου λέει τα κυβάκια αυτά ‘λιλίδια’….! Δεν ξέρω γιατί, αλλά από μικρή μου άρεσε πολύ αυτή η λέξη και την έχω υιοθετήσει κι εγώ. Το εσωτερικό από τις ντομάτες, το βάζουμε στο μπλέντερ (εκτός φυσικά από το κοτσάνι) και στη συνέχεια το χρησιμοποιούμε στον κιμά.
  • Αφού καθαρίσουμε τα λαχανικά, τσιγαρίζουμε τις μελιτζάνες, ώστε να μαλακώσουν και να ρουφήξουν λάδι. Το λάδι στο τηγάνι πρέπει να είναι γύρω στα δύο δάχτυλα και η φωτιά όχι πολύ δυνατή (στο 2, με διαβάθμιση 1-2-3).
  • Αφού οι μελιτζάνες μαλακώσουν, τις βγάζουμε και στο ίδιο λάδι κάνουμε τον κιμά. Πρώτα τσιγαρίζουμε τα κρεμμύδια, έπειτα ρίχνουμε τον κιμά, το μαϊντανό και το πιπέρι και το αφήνουμε για κανένα πεντάλεπτο, μέχρι να πάρει χρώμα (όχι δυνατή φωτιά, 1 ½ -2).
  • Αφού πάρει χρώμα ο κιμάς, ρίχνουμε την ντομάτα και το αλάτι και το αφήνουμε να πάρει μία βράση. Την ντομάτα και το αλάτι δεν τα ρίχνουμε από την αρχή, γιατί ‘σφίγγει’ το κρέας.
  • Αφού πάρει βράση ο κιμάς, τον αποσύρουμε από το μάτι, ρίχνουμε το ρύζι και ανακατεύουμε. Η γέμιση είναι έτοιμη!
  • Ακολουθεί το γέμισμα των λαχανικών. Το μόνο που πρέπει να προσέξει κανείς είναι να μην τα παραγεμίσει, γιατί το ρύζι φουσκώνει και μετά τα γεμιστά θα γίνουν πολύ ‘σφιχτά’. Η γέμιση μέσα πρέπει να είναι αφράτη, όπως λέει η γιαγιά μου, και να έχει λίγο ζουμάκι.
  • Αφού γεμίσουμε, βάζουμε τα ‘λιλίδια’ στο ταψί, ανάμεσα από τα γεμιστά. Αν σας φαίνονται πολλά, δεν πειράζει, αφού μόλις ψηθούν θα μαλακώσουν και δε θα πιάνουν τον ίδιο χώρο στο ταψί.
  • Στη συνέχεια, αλατίζουμε τα γεμιστά (και τα ‘λιλίδια’) στο ταψί, ρίχνουμε το λάδι (1/2 φλιτζάνι του τσαγιού) και το βραστό νερό (2 ½ μπρίκια).
  • Βάζουμε τα γεμιστά σε προθερμασμένο φούρνο στους 250 βαθμούς για μία ώρα κι ένα τέταρτο. Καλό είναι στη μία ώρα να τα ελέγξετε. Η γιαγιά μου συνηθίζει να γυρίζει τις πιπεριές, για να ‘πάρουν’ χρώμα κι απ’ την άλλη.

Χρόνος προετοιμασίας: 1 ½ - 2 ώρες (αλλά αξίζει τον κόπο)
Χρόνος ψησίματος: 1 ώρα περίπου
Μερίδες: 6-8 (χορταστικότατες)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου